Dag 25 Pandy Hay on Wye

14 mei 2023

12 mei

Vandaag is een speciale dag.

Heel de dag word gedomineerd door de Black Mountains.

Deze heten zo vanwege de kleur van de grond. Een soort turf grond.

Maar eerst naar boven wandelen. Een steile klim maar omdat je over de top van deze heuvelrug blijf lopen zodra je boven bent is het  gemakkelijk.  Halverwege de klim en vroeg op de ochtend dus was buiten adem en ik hoorde gestapt dus wilde die persoon voorbij laten komen. Je kan misschien wel raden wie het was. Sjakie natuurlijk ik denk dat we beide prettig vonden om niet alleen naar boven te klimmen.  Ongeveer 5 km samengelopen wat een leuk begin aan de dag is na een korte nacht.

Het is moeilijk te beschrijven hoe mooi en wild deze bergen zijn. Er was veel wind boven en ruw nat landschap maar mooi en door het heldere weer ver uitzicht.

Verrassend weinig mensen daar boven en alleen de schapen en pony's die je vaak genoeg tegenkomt. Met 703 meter het hoogste punt tot nu bereikt op de route. Langs het pad kom je veel overblijfselen tegen van nederzettingen van honderden jaren terug. Ongelooflijk dat mensen in zo'n ruwe omgeving konden leven.

Na de 700 meter begon de afdaling naar Hay on Wye. Lekker geleidelijk naar beneden lopen.  Hay is de Boeken stad van het Verenigd Koninkrijk. Wat klopt want er zijn heel veel boekenwinkels in dit kleine stadje. Elk jaar word een groot boeken/muziek festival georganiseerd waar tienduizenden naar toe gaan.

Vanavond weer kamperen. Mooi veld bij een bos. Zag nog zo'n eenpersoons helikopter vliegen die je ook in James Bond zie. Voor een moment leek dat die bij de camping ging landen.

Een heldere sterrenhemel vanavond en veel warmer dus heb de uren van gisteren ingehaald.