Midweek Fort William

4 juli 2023 - Kinlochewe, Verenigd Koninkrijk

27-29 juni

27 juni

Uitslapen, Inkopen, was en tent repareren.

Slecht heel de dag en ook niks te melden

28 juni

Avontuurlijk dagje uit vandaag.

Ik ga een dagje naar de Isle of Skye. Volgens velen het mooiste eiland van West Schotland.

Ben benieuwd en ben dus vroeg vertrokken met de trein.

De West Highland line is een van de mooiste routes van Europa. Zal me niet verbazen als het weleens voorbij is gekomen op Omroep Max.

Veel mooie plaatjes in deze trein met prachtig weer vandaag. Hoogtepunt was de trein viaduct bekend van de Harry Potter films.

In Mallaig ben ik overgestapt op de veerboot naar Skye. Leuke tocht van een half uurtje met uitzicht over het water.  Opmerkelijk veel Amerikanen op de boot twee bussen vol. Schommelen deed de boot ook veel wind en een ruwe zee. Beetje spanning is leuk.

Gearriveerd op het eiland heb ik eerst een koffie gedronken en langs de bakker gegaan. Ben vervolgens langs een kasteel een heuvel opgelopen met uitzicht over de baai en bergen op het eiland. Leuk pad door de bossen van het kasteel.

In een dorpje verderop wilde ik lunchen maar die Amerikanen hadden heel de pub geboekt. Had zelf wat eten dus geen ramp. Heb nog genoten van een lokale whisky in het zonnetje op het terras.

Stilletjes aan werd het tijd om terug naar de boot te gaan. Op de terugweg heb ik nog een strand bezocht met mooie schelpen en grote krabben.

Terugvaart was ook ruw maar dit keer met een bus vol Italianen.

Trein terug genomen en in de avond lekker gaan Chinezen.

Heb te voet niet veel kunnen zien van het eiland maar wil zeker nog een keer dit eiland verkennen.

29 juni

Vandaag is het zover het hoogtepunt van de trip en van het land. Ik ga Ben Nevis beklimmen een paar berg in de buurt van Fort William.

Deze berg is druk zeer druk. had hier geen zin in dus ben vroeg vertrokken. 04:15 mijn bed uit, 05:00 vertrokken richting de berg en rond 06:00 begonnen met de klim.

Net voor vertrek kwam er recht voor mijn neus een leger helikopter landen op een weiland naast het pad. Gaaf om mee te maken.

Waren twee andere groepen dus nog niet druk. Eerste stuk van beklimming is gemeen met gladde stenen. Door de regen voorzichtig aan dus.  Na dit stuk kom je bij een Loch waar mensen aan het kamperen zijn. Unieke locatie. Vanaf kwam ik mensen tegen die al bezig waren met de afdaling. Moet je voorstellen hoe vroeg hun zijn vertrokken.

Volgende stuk zigzaggen naar boven op een pad met veel losse steentjes. Goed te doen maar wel scherp blijven.

Laatste stuk was rechtdoor naar de top. Op dit punt ben je al in de wolken dus heel mistig. Een uitdaging en heel erg koud. Net voor de top kwam ik een luchtmacht peleton tegen. gezellige club die niet op een hele serieuze oefening zijn geloof ik. Dit verklaart ook de helikopter.

Boven op de top natuurlijk een foto als bewijs genomen en de ruïne van een weerstation bekeken. De mist maakte de sfeer koud en ook wel een beetje griezelig. Er lag zelfs nog sneeuw op sommige plekken.

Na een korte pauze op de top ben ik langzaam naar beneden gelopen. Dit was een grotere uitdaging dan verwacht door de losse steentjes. Het was ondertussen druk geworden nog niet niet rijtje schuiven.

Ben blij dat ik de klim heb gedaan.

1. Magda:
    4 juli 2023
    Wederom prachtige foto's, maar wel alles nat en vochtig zo te zien.
  2. Joris:
    7 juli 2023
    Mooie plaatjes weer Jannes! Hopelijk heb je je tent goed kunnen repareren met al die nattigheid.