Rustdag Falkirk

18 juni 2023 - Falkirk Wheel, Verenigd Koninkrijk

18 juni

Niet veel te melden vandaag.

De enige twee redenen voor deze rustdag zijn:

1 Ga binnenkort de West Highland way op. Een afgelegen en pittige wandelroutes dwars door Highlands. Ik wil hiervoor een beetje uitgerust zijn.

2 ik wilde op mijn gemak naar de Falkirk wheel gaan kijken.

UITLEG VAN WIKIPEDIA

Het Falkirk-wiel is een draaiende scheepslift genoemd naar de nabijgelegen stad Falkirk in Centraal-Schotland. De lift verbindt het Forth and Clyde Canal met het Union Canal, waarbij een hoogte van 35 meter overbrugd wordt. De scheepslift werd voltooid in 2002. De volledige realisatie van het project kostte 84,5 miljoen pond. Voorheen waren deze kanalen verbonden met behulp van elf sluizen die in 1933 zijn ontmanteld. Het is de enige roterende scheepslift ter wereld en wordt beschouwd als een uniek kunstwerk.

EINDE wikipedia.

Het was een indrukwekkend bouwwerk om te zien en om in actie te zien. De lift was verrassend stil en laden ging snel. Vroeger moest je door 11 sluizen en nu kan je binnen 15 minuten hetzelfde doen.

Wederom raad ik aan om een kijkje te nemen op youtube.

Rest van de dag heb ik lekker geluncht en op mijn gat gezeten.

Mogelijk een flinke regenbui vanavond.